Cloud

Projekty edukacyjne

Img

Nasze przedszkole prowadzi wiele projektów i przedsięwzięć dzięki którym możemy odważnie nazwać się „inkubatorem dobrych pomysłów”. Jest to współpraca z wieloma (także zagranicznymi) instytucjami, firmami oraz placówkami, które mają podobny cel – dobro dzieci i ich rozwój. Naszym ogromnym atutem jest to, że pracują tu nauczyciele, którzy do swojej pracy podchodzą z pasją, którzy wierzą w możliwości każdego dziecka, którzy wciąż się szkolą i poszukują nowych inspiracji. Każdy, nawet najmniejszy sukces naszych wychowanków bardzo nas cieszy i jest motorem do dalszej pracy i dalszych poszukiwań. Chcemy się Państwu pochwalić, że nasze wszechstronne działania, realizowane innowacyjne projekty zostały zauważone i docenione przez jury konkursu Oficyny Wydawniczej MM, które przyznało nam zaszczytny tytuł „Przedszkole z pasją”.

Nie sposób wymienić tu wszystkich projektów, ale szczególną uwagę warto zwrócić

Przedszkole realizuje podstawę programową w oparciu o program „Dar Zabawy”

Uwzględniający założenia teoretyczne koncepcji Friedricha Froebla. Treści kształcenia w programie „Dar Zabawy” zostały skoncentrowane wokół 11 obszarów tematycznych: Moje otoczenie – pełne zrozumienie, Moja rodzina – tu wszystko się zaczyna, Ja i przyroda – wielka przygoda, Zdrowie i ruch – przedszkolaki to zuch! Nowoczesne cuda – nie grozi nam nuda, Oto sztuka – każdy znajdzie, czego szuka, Wartości odkrywanie – siebie poznawanie, Gdy konstruuję świat rozbudowuje, Symbole, litery, słowa – kulturalna mowa, Cyfry, liczby i figury drogą do poznania natury, Gwiazdy, planety – to cuda! O rety! Punktem wyjścia w niniejszym programie, jako najważniejszą formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa, natomiast w powyższych obszarach zmierza się do wspierania takich aktywności jak: werbalna, w tym obcojęzyczna, matematyczna wraz z działaniami badawczymi, społeczna, przyrodnicza, ruchowa wraz z zagadnieniami profilaktyki i bezpieczeństwa, plastyczno-muzyczna i teatralna. Według Froebla materiały do zabaw dostarcza dziecku przyroda i człowiek, dlatego tak bardzo ważna jest rola nas dorosłych, by wybierać przedmioty kształtujące i rozwijające. Z tego też względu zabawki Froebla nazwane zostały „darami”, a dar to coś, o co trzeba się troszczyć i co trzeba szanować. Podczas zajęć dydaktycznych nauczyciele przekonali się, iż możliwości wykorzystania darów Froebla są nieograniczone, a proponowane aktywności są pełne inspiracji. Dary przynoszą niesamowite korzyści i przyczyniają się do ogólnego rozwoju dzieci: umożliwiają ćwiczenia wszystkich zmysłów, rozwijają sprawność manualną, koncentrację, koordynację wzrokowo-ruchową, pobudzają wyobraźnię i myślenie twórcze. Materiały te pozwalają kształtować u dzieci różnego rodzaju pojęcia matematyczne, czasami wykraczające poza podstawę programową jak np. ułamki. Za pomocą darów można również ilustrować treść bajek, wierszy, opowiadań, piosenek, teatrzyków oraz treści dydaktyczne. Dzieci mogą z nich układać różnego rodzaju kompozycje. W toku podejmowanych aktywności duży nacisk kładzie się również na zabawy badawcze. W koncepcji Froebla niezwykle ważny jest również kontakt z naturą, dlatego też organizowaliśmy dzieciom warunki do pielęgnowania roślin w ogródku czy w sali. Prace w ogródku mają uczyć systematyczności, odpowiedzialności i współpracy we wspólnym dążeniu do celu. Jedna z grup w naszym przedszkolu posiada Certyfikat Freblowskiej Grupy, który został przyznany przez Froebel.pl na podstawie zrealizowanych działań

Biedronki biorą udział w autorskiej innowacji pedagogicznej „Senso wiosną, latem, jesienią i zimą”

Celem jest właściwe dawkowanie odpowiednich bodźców sensorycznych, co może skuteczniej zoptymalizować rozwój psychofizyczny. Realizując wprowadzaną innowację pedagogiczną działania zostały tak zaplanowane, aby właściwie ukierunkować zabawę, dostarczając odpowiednich bodźców. Dziecko dzięki zabawie samo reguluje swoje wewnętrzne potrzebny tak, aby w odpowiedni sposób „nakarmić” swój mózg.
Cele innowacji:
a) Ogólne:
▪ stwarzanie warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju
osobowości
▪ kształtowanie wyobraźni dziecięcej
▪ wyzwalanie pozytywnych emocji
▪ rozbudzenie wiary dziecka we własne możliwości
▪ rozwijanie umiejętności analizowania danych, porównywania,
uogólniania
▪ dbanie o dobre samopoczucie poprzez zabawy relaksacyjne,
wyciszające
▪ rozwijanie małej motoryki poprzez zabawy manipulacyjne
b) szczegółowe:
▪ rozwijanie zmysłu wzroku
▪ rozwijanie zmysłu smaku
▪ rozwijanie zmysłu powonienia
▪ rozwijanie dotyku
▪ rozwijanie słuchu
▪ rozwijanie zmysłu proprioceptywnego, który odpowiada za pozycję
i ruch
▪ rozwijanie zmysłu przedsionkowego (grawitacja, ruchy głowy,
równowaga.

Grupa „Biedronki” bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Zabawa sztuką”

Celem jest propagowanie sztuki w korelacji z kompetencjami kluczowymi oraz zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej. Cele szczegółowe
projektu to:
• tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie
zabawy,
• wprowadzenie dzieci w świat sztuki o charakterze lokalnym, ogólnopolskim,
europejskim i światowym,
• zapoznanie z wybranymi dziełami i ich twórcami, rozwijanie poczucia estetyki
i wrażliwości na piękno,
• udział w wystawach i prezentacjach zbiorowych,
• rozwijanie postawy twórczej dzieci z jej nieodłącznymi atrybutami tj. kreatywnością,
innowacyjnością,
• zapoznanie z różnorodnymi technikami plastycznymi,
• kształtowanie umiejętności rozumienia i interpretowania pojęć przy wykorzystaniu
obrazów,
• doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć
związanych z odbiorem sztuki,
• przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu
o wykorzystywanie dzieł sztuki,
• wykorzystywania myślenia i postrzegania matematycznego do rozwiązywania
problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez
sztukę,
• kształtowanie orientacji przestrzennej,
• rozwijanie zainteresowań światem przyrody poprzez wykorzystywanie dzieł sztuki,
• doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych,
• rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci oraz nauczycieli, w tym zainteresowań
związanych z kodowaniem i programowaniem,
• wspomaganie rozwoju dzieci,
• odkrywanie dziecięcych talentów,
• budowanie więzi w grupie przedszkolnej,
• rozwijanie wiary we własne możliwości,
• współpraca z środowiskiem lokalnym, w tym z instytucjami kultury, artystami,
• branie udziału w wyjściach i wycieczkach związanych z tematyką dotyczącą projektu,
• kształtowanie wartości i umiejętności związanych z zachowaniem się w miejscach
dotyczących świata sztuki,
• udział w akcjach propagujących działalność twórczą,
• rozwijanie kreatywności, krytycznego myślenia oraz umiejętności rozwiązywania
sytuacji problemowych.
Projekt powstał na bazie programu własnego pt. „Zabawa sztuką” (Dagmara Drabik), jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 tj.: „Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (…)”. W projekcie stawiamy na proces twórczy, rozwój kreatywności i kompetencji kluczowych, dlatego nie wykorzystujemy kolorowanek, szkiców nauczycieli, wydruków, kart pracy, wszelkich elementów, które powielają schematy i ograniczają twórczość dzieci i młodzieży.

Misie biorą udział w autorskiej innowacji pedagogicznej "Elementy jogi w przedszkolu, czyli w zdrowym ciele - zdrowy duch"

Innowacja pedagogiczna „Elementy jogi w przedszkolu, czyli w zdrowym ciele – zdrowy duch” powstała z myślą o nauczeniu najmłodszych radzenia sobie z negatywnymi emocjami poprzez ruch i zabawę oraz ukazania alternatywnej formy spędzania czasu wolnego. Innowacja jest także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym i wychowawczym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla przedszkoli. Głównym celem innowacji jest rozwijanie sprawności i koordynacji ruchowej dzieci poprzez organizowanie zajęć z jogi oraz kształtowanie nawyków dbania o swoje zdrowie i współdziałania w grupie.

Zajęcia jogi są skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym, a ich głównym założeniem jest wspieranie rozwoju dziecka we wszystkich strefach: ruchowej, poznawczej, emocjonalno-społecznej, komunikacyjnej. Umożliwienie mu nabywanie i poszerzanie umiejętności zgodnie z jego możliwościami psychofizycznymi, a także wydłużenie czasu koncentracji uwagi na wykonywanym zadaniu. Ponadto innowacja zakłada współpracę pomiędzy przedszkolem, a domem rodzinnym dziecka, poprzez zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu z dzieckiem.

Grupa "Misie" realizuje projekt "W zdrowym ciele zdrowy duch, wie to każdy mały zuch"

Głównym celem projektu jest promowanie aktywności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przyborów. Udział w projekcie polega na realizacji zadań ruchowych z Tygodniowych Propozycji Aktywności Fizycznej. Autorkami propozycji aktywności ruchowych są nauczycielki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Fotorelację z wykonania zadań na dany tydzień umieszcza się na FB w grupie projektowej. Proponowane w projekcie zabawy ruchowe wykorzystują różnorodne, często nietypowe przybory, jak: parasolka, drewniane łyżki, szyszki, kasztany, dynia, piankowe kwadraty, plastikowe butelki, obręcze hula-hop, włóczka, folia bąbelkowa, kartka papieru, ławeczka, woreczki, balony

Grupa "Sowy" realizuje innowację pedagogiczną "Bohater Tygodnia".

„Bohater Tygodnia” to innowacja kontynuowana przez najstarszą grupę w przedszkolu. Jej celem jest zwrócenie uwagi przez dziecko na wszystkich swoich kolegów i koleżanki, dostrzeżenie różnorodności i indywidualności każdej osoby oraz integracji grupy i zaangażowanie rodziców rodziny w życie przedszkola, poznanie ich pasji czy zawodów. Istotą innowacji jest poświęcenie uwagi każdemu dziecku, aby poczuło się w centrum uwagi, ważne i docenione. W ciągu jednego tygodnia bohater będzie najważniejszą osobistością grupy, a za pomocą zdjęć i osobistych przedmiotów opowie coś o sobie. Szczegółowymi celami są:

  • indywidualne traktowanie każdego dziecka
  • uświadomienie wszystkim dzieciom z grupy, że są ważne
  • nawiązanie pozytywnych relacji dom-przedszkole
  • tworzenie postaw prospołecznych 
  • rozwijanie komunikacji ustnej
  • motywowanie i zainteresowanie

Grupy "Misie", "Biedronki" i "Sowy" biorą udział w projekcie "Witaminki"

„Witaminki” to projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe. W ramach realizacji projektu podejmowane są różnorodne aktywności, które pomagają kształtować kulturę spożywania zdrowych posiłków. Cele projektu:

  • promowanie zdrowych nawyków żywieniowych,
  • zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa,
  • stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków,
  • oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi,
  • wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych.

Smog nas zje, o nie!

Projekt antysmogowy, realizowany przy współudziale 8 przedszkoli.

Celem projektu jest szeroka edukacja społeczna rozpoczynająca się od najmłodszych lat i uzmysłowienie wszystkim ( rodzicom, dziadkom, nauczycielom, dzieciom)czym jest smog oraz jakie są jego skutki.

Działania projektowe:

  • przygotowanie i rozdanie ankiet społeczności przedszkolnej dotyczącej problemu smogu i informującej o włączeniu się w działania mające na celu walkę o czystość powietrza
  • opracowanie planu działań Przedszkoli Dębca i Świerczewa na rzecz czystego powietrza w Poznaniu
  • spotkanie z Dyrektorem Wydziału Ochrony Środowiska
  • udział w konferencji „Ekologia jako trend rozwojowy-odpowiedź państwa, regionu, miasta
  • opracowanie logo
  • poinformowanie władz miasta i osiedli o podjęciu działań
  • pozyskanie sponsorów
  • WERNISAŻ prac plastycznych w Klubie Osiedlowym Dębczak
  • wydanie książki ilustrowanej przez dzieci
  • międzyprzedszkolny konkurs na plakat miejski połączony ze zorganizowaniem wystawy w Urzędzie Miasta Poznania
  • Festiwal piosenki ekologicznej
  • realizacja tematów ekologicznych przez wszystkie grupy przedszkolne
  • wycieczki
  • przygotowanie ulotek antysmogowych
  • spotkania ze strażnikami miejskimi
  • warsztaty ekologiczne

Tablit

Projekt finansowany w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki i Europejskiego Funduszu Społecznego opartego na metodzie projektów, technice modelowania dialogów Questioning the Author (QtA) oraz naukę słów i fraz w języku angielskim. Ogólnym celem jest poznawanie świata przez działanie, doświadczanie, odkrywanie, przeżywanie i dyskutowanie.

 

„Czyściochowe Przedszkole”

​​​Projekt ma na celu kształtowanie dobrych nawyków higienicznych oraz uświadomienie dzieci, że higiena osobista ma wpływ nie tylko na wygląd, ale również na zdrowie. Nawiązuje on do 6 aspektów higieny:  higiena jamy ustnej, higiena nosa, korzystanie z toalety, czystości rąk, kąpieli oraz ochrony skóry. Z pomocą dzienniczków z motywacyjnymi naklejkami oraz historiom przyjaznych bohaterów, dzieci dowiedzą się jak wykonywać podstawowe czynności higieniczne oraz jakie są konsekwencje braku higieny. 

 

„Ekokulturalne Przedszkole”

Projekt ten przybliży dzieciom wiedzę na temat środowiska naturalnego- jak o nie dbać, co robić, aby chronić naszą planetę przed degradacją oraz jak zmniejszyć ilość odpadów. Projekt promuje kształtowanie dobrych nawyków od najmłodszych lat. Zarówno dzieci jak i rodzice poszerzą swoją wiedzę dotyczącą bycia „EKO” co pozytywnie wpłynie na stan naszego środowiska.